spel geschiedenis onderwijs

Geschiedenis is saai/niet saai (doorhalen wat niet van toepassing is)

Veel leerlingen vinden geschiedenis saai, bijvoorbeeld vanwege het gebruik van bronnen of jaartallen. Geschiedenis is juist niet abstract, maar draait om verhalen. En verhalen zijn het cement van de samenleving, betoogt Simon de Wilde van Kwartetwinkel in zijn column tijdens de Maand van de Geschiedenis. Om geschiedenis toegankelijk te maken ontwikkelde hij het Tijdvakken Kwartet, gebaseerd op de Canon van Nederland. 

‘Meester, uw vak is echt zo saai! Allemaal verhalen over dode mensen en jaartallen waar we niks aan hebben.’ Hoe vaak horen docenten geschiedenis dat niet? Veel leerlingen vinden geschiedenis op school niet zo’n leuk vak, juist omdat een lastig vak is. Met veel jaartallen, abstracte begrippen, duiding van bronnen en het leggen van verbanden. Veel volwassenen daarentegen vinden geschiedenis erg leuk. Tijdens mijn studie geschiedenis in Utrecht waren de meest fanatieke studenten ouderen. Overigens tot jaloezie van de ‘normale’ studenten die vol ongeloof naar hun inzet en discipline keken. Gepensioneerde mannen die na een carrière in het bedrijfsleven alsnog studeerden wat ze leuk vonden. Destijds hadden ze gekozen voor een studie met baanvooruitzicht. Geschiedenis hoorde daar duidelijk niet bij.

Zelf heb ik daar niet zo over nagedacht want ik kon me niks anders voorstellen om te gaan studeren. Net als al die enthousiaste mensen over geschiedenis houd ik van de verhalen. Verhalen dienen als de fundamenten en steunpilaren van menselijke samenlevingen, schrijft de Israëlische historicus Yuval Noah Hariri in zijn boek Homo Deus. Een kleine geschiedenis van de toekomst. Verhalen zijn het cement van onze samenleving.

Oktober geschiedenismaand

In oktober is het de maand van de geschiedenis en dan wordt altijd de Libris Geschiedenis Prijs uitgereikt. De winnaar hoort op 27 oktober live in de uitzending van het radioprogramma OVT dat hij Zij/Hij gewonnen heeft. Zij/Hij is het thema van dit jaar. Er zijn tal van lezingen en happenings deze maand en samen met de prijs zet deze maand de geschiedenis en het historische boek in het zonnetje. De prijs is expliciet in het leven geroepen om een boek te bekronen dat een breed publiek weet aan te trekken. Een prachtig initiatief. Maar een kritische noot. Hoeveel exemplaren van de vijf titels die op de shortlist staan zullen te samen tot nu toe over de toonbank zijn gegaan? En hoeveel mensen luisteren er eigenlijk naar OVT? Of kijken er naar ander het tv programma Andere Tijden?

 

Tien Tijdvakkenspel

Na mijn studie geschiedenis werkte ik als journalist. Eerst op een redactie en later als freelancer. Dit wakkerde het ondernemerschap in mij aan. En inmiddels ben ik uitgever van het Tien Tijdvakken Kwartetspel. Hierin staan de Tien Tijdvakken en de vensters uit de canon centraal. Ik merkte dat leerlingen het lastig vonden om de Tijdvakken uit elkaar te houden. Het spel is uitvoerig getest op scholen en zowel leerlingen als leerkrachten zijn enthousiast. Door het spelelement beklijven de Tijdvakken, de vensters en de jaartallen beter. Het spel is ook leuk voor eenieder die van geschiedenis houdt. Juist omdat je de verhalen deelt.

spel geschiedenis onderwijs

Over de auteur
Simon de Wilde is historicus en werkte als journalist. Nu geeft hij les en is hij actief met zijn onderneming Kwartwinkel. Hij is uitgever van het Tijdvakken Kwartet (hier te bestellen).